En mobil kan gå sönder på flera olika sätt. Ibland går det att laga den själv, ibland krävs det att man lämnar in den och ibland dessvärre att man köper sig en ny. Men vad händer om det kommer en mobilskärm som faktiskt kan laga sig själv? Och ska man lämna in eller skicka iväg sin mobil när det är dags för reparation?
Det är så lätt, alldeles för lätt, att spräcka eller totalkrossa en skärm på Iphone, något vi skrivit om tidigare. Det kan räcka med att man tappar den i golvet eller på gatan när man är lite stressad och ska försöka skriva ett sms samtidigt. I Nyheter24 går det att läsa om hur det kommer kanske komma ett självläkande material till framtidens mobiler, som helt enkelt kan reparera sig själv. Men hur reparerar man egentligen lättast en trasig skärm till en Iphone? Nu när det självläkande materialet ännu inte kommit ut på marknaden.
Lämna in mobilen på garantireparation
Det finns lite olika sätt. Dels kan du först och främst kolla så att det inte finns garanti kvar på mobilen. Om det finns det går det utmärkt att lämna in den och få den krossade skärmen helt bytt utan någon kostnad. Men dessvärre är det så att Apple kan neka till garantireparationer om de bedömer att telefonen inte är i tillräckligt gott skick. Det kan faktiskt röra sig om enstaka skråmor som inte påverkar funktionen men som av Apple upplevs som en värre skada än bara ett skärmbyte. Det går det att läsa om i en artikel på MacWorld.
Ett annat alternativ till att skicka in mobilen till Apple är att gå till en servicebutik, det naturliga alternativet för många. Det är inte så konstigt, det är både trevligt och tryggt att lämna mobilen till en människa på en fysisk plats i stället för att skicka iväg mobilen med posten. Om det sedan skulle bli fel kan man bara gå tillbaka och klaga, det blir både svårare och tar längre tid om man ska skicka iväg iphonen, tillbaka till servicen. Inte så händigt med andra ord.